Meditacija B 06 29 d.
Klausimas
Atrodo, kad vienas iš esmingiausių ir elementariausių pačios jos prigimties sąlygotų Bažnyčios nuopelnų yra tas, kad ji yra ženklas, kuris nuolatos provokuoja ir kiekvieną žmogų verčia diskutuoti, nors ir taip trumpai bei sintetiškai, kaip Tomą Akvinietį: utrum Deus sit? – tad ar Dievas yra? O štai Petro išpažinimas: „Tu esi Mesijas, gyvojo Dievo Sūnus“ (Mt 16, 16). Ir nesiliaujantis klausimas: tu esi gyvojo Dievo Sūnus? Ar iš tiesų, ar bent iš tiesų?
Kyla dar klausimų: ar Bažnyčia turi transcendentinę prasmę? Ar ji iš tiesos, ar iš paviršutiniško blizgesio? Ar iš Dievo, ar iš žmonių? Ar tai kankinystė, ar interesas? Ar tai malonė, ar išskaičiavimas? Kas ji? Tai provokaciniai klausimai ir žmonės į juos atsako įvairiai...
Nerimas, kurį Bažnyčia sėja pačiu savo buvimu pasaulio struktūroje, yra nuolatinis. Mat Bažnyčia turi talentą ištraukti mus iš patogios ramybės, iš lengvo susitaikymo su tuo, kas yra... Yra tautų, pirmiausia protestantiškosios Šiaurės tautos, kurios su savo materialine gerove priėjo iki to, jog didžiausia išmintimi laikoma tokia pozicija: neliesti ideologinių problemų, neklausinėti apie išsprendimą, saugotis filosofijos, šalintis humanistinės kūrybos. Jų laikysena tokia: pasiduodame patogiems virtuvės ir vonios apyvokos daiktams. Piloto klausimas tarsi aidas atsikartojo šiuolaikinio žmogaus laikysenoje; jis bijo ir nenori klausti. Bijo atsakymo!
O Bažnyčia provokuoja, žadina, šaukia...
Todėl ir jums peradresuojamas klausimas: „Mokytojau?“
Ši problema skamba taip: „Mokytojau, kuris kalbi tiesą... pasakyk!..“
O, kad žmonija neužmirštų šios problemos! Kad neužmigtų kaip Pilotas, sėdėdama krėsle ant akmeninio grindinio, tikras dėl savo galybės ir valdžios, romėnų legionų pašlovintas. Kuriam galui jam gilintis, kas yra tiesa, nors jinai stovi priešais jį?..
Steponas Višinskis, † 1981
Biografija